Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics a FB pixel cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


Museli hrát část Jakobína potmě. A zvládli to

10.7.2012 Mladá fronta DNES str. 3 Kraj Pardubický David Půlpán

 

Mezinárodní operní festival Smetanova Litomyšl přinesl několik vrcholů.
Dramaturg Vojtěch Stříteský bude vzpomínat na vynikající výkon světového hornisty Radka Baboráka. Diváci zase na bouřkou přerušenou operu Jakobín.

LITOMYŠL Přídavek Straußova Radeckého pochodu v podání Symfonického orchestru Českého rozhlasu pod vedením Libora Peška v neděli zakončil 54. ročník operního festivalu Smetanova Litomyšl. Dramaturg festivalu Vojtěch Stříteský jeho kolegové jsou po 25 dnech podle svých slov unavení a šťastní.
„Podařilo se nám vše, co jsme si naplánovali. Zvládli jsme koncerty ve Svitavách, v Lanškrouně i barokní operu v Nových Hradech. Kvůli bouřce se bohužel nepodařilo v pátek odehrát celého Jakobína," říká.

* První dějství Jakobína soubor Národního divadla dokončil, třebaže částečně bez světla. Ukázalo se ale, jak na tom muzikanti jsou, když museli hrát bez not, jak jsou připraveni…

Trvalo to pět šest minut, kdy sólisté, sbor i orchestr zpívali a hráli, třebaže na nádvoří nebylo ani jediné světýlko. Tak osmdesát procent orchestru nemělo jakýkoliv problém, harfistka mobilem svítila primům, sbor to odzpíval, dirigent oddirigoval. Bylo to obdivuhodné. Následoval frenetický potlesk a do něj naskočila světla z náhradního zdroje. Operu jsme ovšem byli nuceni po prvním dějství ukončit, protože podle zpráv meteorologů měla za 15 až 20 minut přijít další a ještě větší bouřka. Začala se trhat plachta na zastřešení, museli jsme ji stáhnout. Národní divadlo moc chtělo hrát, oprávněně to považovali za výborně rozjeté představení, ale vzhledem k bezpečnosti návštěvníků i dalším okolnostem jsme rozhodli o předčasném ukončení.

* A pointa spočívala v tom, že bouřka nepřišla.

Nikdy dopředu nevíte, co se stane. Voda zasáhla kontrabasy, hrozilo poničení nástrojů, celou dobu nad námi visel černý mrak. Diváků nám bylo strašně líto, viděl jsem, jak jsou zklamaní, že je konec. Hned ten večer jsme se dohodli, že Národní divadlo příští rok uvede vedle opery Dvě vdovy i Jakobína. A pro diváky pátečního představení, kteří si nechají vstupenky, hledáme alespoň částečnou kompenzaci, třebaže jim poskytneme slevu nebo umožníme přijít na veřejnou generálku.

* Zkusme rychle projít celým festival. Hned zahajovací koncert s klavíristou Fazilem Sayem asi splnil vaše očekávání…

Předčil je. Energie, kterou vydává, se přenáší do publika. Není to možná nejdokonaleji zahraný Čajkovský, ale určitě nejvíce strhující z provedení, která jsem kdy slyšel. Je to samozřejmě i showman, při koncertu gestikuluje, pobrukuje si, on tou muzikou prostě žije. Při prvním koncertu měl dva přídavky, při druhém tři a ve Svitavách dokonce čtyři. Od nás letěl do Istanbulu, pak do Londýna a poté do Tokia. Předběžně jsme se dohodli, že v roce 2014 či 2015 přijede opět.

* Děti jsem vzal i na muzikál Jiřího Temla Čert a Káči a moc z toho nadšené nebyly. Myšlenka, že peklo je, když nemáte facebook a intim sprej, je moc neoslovila…

Byla to premiéra, a to nikdy netušíte předem, jak se pořad podaří, zda bude vhodný pro děti od šesti do deseti let, anebo třeba od dvanácti výš. Někomu to mohlo připadat banální, ale byla tam řada pěkných vtipů. Kdybych muzikál měl hodnotit, jako to dělá MF DNES, dal bych mu 65 procent. Ale pořady pro děti se nám osvědčily a budeme v nich pokračovat i příští rok, kdy máme předjednánu parafrázi Prodané nevěsty.

* Byl jsem na koncertu Pavla Šporcla La folia. Měl jsem z toho pocit, který bych shrnul do jediné věty: dobře odvedená práce.

Takovou zkratku bych si nedovolil. Pravda je, že to bylo dobře vymyšleno a provedeno. Šlo o výborně stylizované baroko, i světel bylo právě tak akorát, aby z toho nebyla nějaká pompézní show. A třeba v závěrečné skladbě Pavel Šporcl dokázal, jak velký je virtuos. Na oba jeho večery přišlo 2000 lidi a to, že s nadšením zvládli celovečerní koncert barokní hudby, mi přijde skvělé.

* Ovšem Radek Baborák a Česká Sinfonietta – tento koncert už lze označit za vrchol festivalu. Hornista, který se stal sólistou Berlínských filharmoniků, a přesto z tohoto místa odešel, aby začal dirigovat.

Hornista je to naprosto vynikající. Neslyšel jsem nikdy nikoho hrát lépe. Byla otázka, jak se představí jako dirigent, a výsledek předčil všechna očekávání má i diváků. Svěřili jsme mu provedení Beethovenovy Osudové symfonie, on si do orchestru sezval své nejlepší přátele a absolutní špičky v oboru. Sestavil prostě orchestr z lidí, kteří měli chuť si zamuzicírovat na světové úrovni, a strhlo to je a diváky taky. Asi nikdy jsem neslyšel po symfonii dva přídavky…

* Teď už chápete, proč Baborák odešel z pozice snů v Berlíně?

Neznám okolnosti, byl to krajně nezvyklý krok, nyní mu rozumím ale úplně jinak, než ve chvíli, kdy jej udělal. Má před sebou jako dirigent výbornou kariéru. Jde jen o to, zda se mu pro Českou Sinfoniettu podaří vytvořit nějaký oficiální statut, což nebude jednoduché. S Radkem Baborákem jsme už dohodnuti na vystoupení v roce 2014.

* Nemáme už prostor na vystoupení barytonisty Hampsona, operu v Nových Hradech či Traviatu. Závěrečný koncert se ale až na chybějící výstřely z děla v Čajkovského Slavnostní předehře 1812 povedl.

Poslední čtyři z šestnácti salv se neozvaly „zvlhl prach", to se prostě stane. Ale i tak to byla monumentální tečka za festivalem. A reakce diváků nám potvrdila, že vybrání Radeckého pochodu jako přídavku bylo správné.

* Jaký bude festival za rok? Prý skromnější…

Musíme šetřit. Projeví se to mimo jiné tak, že festival bude kratší, potrvá od 13. do 30. června. Místo letošních 31 pořadů jich odehrajeme asi 24. Není ale důležitý počet jako kvalita a tu podle mne udržíme. Festival zahájí Má vlast v provedení České filharmonie s novým šéfdirigentem Jiřím Bělohlávkem. Musíme připomenout 200 let od Verdiho narození, předběžně plánujeme jeho Sicilské nešpory. A nemůžeme zapomenout na stejné výročí Richarda Wagnera. Vhodný titul hledáme a není to snadné.

FAKTA Smetanova Litomyšl Operní festival Smetanova Litomyšl se poprvé uskutečnil v roce 1949. Po Pražském jaru je druhým nejstarším hudebním festivalem v České republice. Nabízí operní inscenace, koncertní provádění oper, ale také galakoncerty, oratoria, kantáty. Pravidelně začíná v první polovině června. Příští rok se uskuteční od 13. do 30. června.

Foto popis| Sólista i dirigent Ve dvojroli se v Litomyšli předvedl hornista Radek Baborák. A měl velký úspěch.
Foto popis| Dramaturg festivalu Vojtěch Stříteský.
Foto autor| Foto: Smetanova Litomyšl

Regionální mutace| Mladá fronta DNES – pardubický kraj

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz