Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics a FB pixel cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


„Odvezte tyranosaura pryu010d!“

7.8.2009 Mladá fronta DNES str. 2 Kraj Pardubický DAVID PŮLPÁN
Výstava soch Aleše Veselého v Litomyšli vzbudila emoce. Město váhá, zda má jednu ze soch koupit

Litomyšl – Sochař Aleš Veselý v červnu zaplnil Litomyšl sedmnácti monumentálními sochami, které na maloměstě způsobily větší pozdvižení než nedávná povodeň na tamním náměstí. Možná, že kdyby tato silná a drásavá díla rychle zmizela, lidé by přivřeli nad výstřednostmi radních oči. Jenže litomyšlští politici natolik dokázali překročit proviční poměry Pardubického kraje, že chtějí dokonce jednu ze soch krize nekrize koupit. A to už je zle.
"Jsem rozhodnuta protestovat, bránit se, volat a psát, aby ty zrůdy co nejdřív ze svých míst zmizely," napsala do litomyšlského měsíčníku Johanka Faitová.
Představte si litomyšlské Klášterní zahrady, slyšíte šplouchání vody ve fontáně, kterou obklopují Zoubkovy sochy, a poněkud přeslazenou atmosféru podmalovává Vivaldi z ukrytých reprobeden. A teď přímo naproti stojí Kaddish. Sedmimetrový kolos, který představuje výkřik, esenci bolesti.
"Je to zajímavé, ale mezi památky se tyhle moderní sochy nehodí," říká Antonín Rajský na lavičce v zahradách. Johanka Faitová je nesmiřitelnější: "Už nemám vůbec chuť projít se po Klášterních zahradách za přítomnosti tyranosaura."
Střet s moderním uměním čeká i návštěvníky renesančního zámku. Uvidí tam například velkou černou kouli zavěšenou mezi dva ocelové bloky, které jsou z venku prorostlé rzí.
Dílo nazvané Úzká štěrbina před informačním centrem vzbuzuje u důchodce, který se přišel projít kolem zámku, přinejmenším rozpaky. "Jak bych to řekl? Nic moc. Prostě to je rezavá trubka, vypadá to jak dělo. Město by takovéhle věci určitě nemělo kupovat," soudí.
Co naplat, že výstava Veselého v Litomyšli by musela být vyhlášena nejlepším kulturním počinem roku v kraji, kdyby taková soutěž existovala. Lidé si stěžují, že sochy evokující bolest, smutek a násilí se do litomyšlské selanky nehodí.
Naštěstí jsou slyšet i opačné hlasy. "Jsem uchvácen, jen mne mrzí, že zde plastiky nezůstanou nastálo," uvedl například Petr Dvořák.
Architekt Josef Pleskot, který pro skulptury našel ve městě vhodná místa, soudí, že Litomyšl prochází zkouškou, při níž se ukáže, zda je to skutečně tak velké město nebo jen uklizený dětský pokojíček. "Myslím, že bychom měli dělat nadčasový věci. Aby tu něco zůstalo," říká k tomu bývalý starosta Litomyšle a současný radní Miroslav Brýdl, který stál u zrodu výstavy. Teď ale nikdo neví, zda výstavu bude korunovat nákup jedné ze soch, anebo zastupitelé pod dojmem vzpoury mezi obyvateli nakonec couvnou. Každopádně sochař Veselý by městu rád některou skulpturu prodal.
Starosta Litomyšle Michal Kortyš tvrdí, že vše záleží na zastupitelích. Brýdl je pro nákup. "Je krize, ale nemůžeme říct, že umění půjde stranou, že se všechno zastaví, život jde dál," říká Brýdl.

Foto popis|

Regionální mutace| Mladá fronta DNES – pardubický kraj

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz