5.8.2013 Haló noviny str. 9 Kultura/hudba (the)
Nejvýraznější událostí letošního léta se společně s koncerty právě probíhajícího Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov stal 55. ročník Smetanovy Litomyšle (SL). K nejzajímavějším programům patřilo nastudování Purcellovy barokní opery Královna víl (na snímku).
Také litomyšlský festival navzdory až nepochopitelně tvrdým finančním restrikcím ze strany ministerstva kultury (tehdy ještě pod vedením kritizované Aleny Hanákové) prokázal, že nápaditou dramaturgií lze ekonomickým diskriminacím částečně odolávat.
Přestože SL a další projekty nebyly ministerstvem – s výhradou Pražského jara (PJ) – dodatečně finančně podpořeny, vyprodanost třiadvaceti pořadů SL výrazně pomohla velmi křehkému finančnímu rozpočtu. Návštěvnost totiž činila bez několika desetin plných 99 %. To je při umělecky hodnotné a nepodbízivé nabídce neuvěřitelný úspěch. Tak vysoký počet návštěvníků totiž zdaleka nezaznamenalo ani preferované PJ! Pozitivně výrazné ekonomické aspekty ovšem SL vykazuje dlouhodobě. Zájem o festivalové pořady je v Litomyšli trvalý a s jinými festivaly klasické hudby v celé republice lze SL obtížně srovnávat. Letos akce ve Smetanově rodišti uvedla také zcela nové operní inscenace, a to Mozartova Dona Giovanniho a Smetanovy Dvě vdovy. To výrazně přispělo k rozhojnění dramaturgické šíře. Velký zájem publikum projevilo rovněž o červencová uvedení barokní opery Královna víl z pera skladatele Henryho Purcella na motivy slavné Shakespearovy lyrické komedie Sen noci svatojánské.
Uskutečnila se na letní stagioně nedalekého renovovaného zámečku Nové Hrady. Celý projekt je koncipován nejen jako samostatné uvedení operního díla, ale i jako »návštěva na zámku«. Díky příznivému počasí si mohli návštěvníci odnést nezapomenutelné zážitky. Podepsalo se pod ně dokonalé hudební nastudování souborem historických nástrojů Le Chamarré Chateau Ensemble pod vedením Davida Švece, ale i profesionální sólistické výkony. Výrazně se zaskvěli zejména Anna Hlavenková (Víla / Juno), Lenka Máčiková (Titanie), Jiří Sulženko (Oberon) či Jan Šťáva (Klubko). Ke zdaru vydatně přispěla spolupráce pražského Chlapeckého sboru Pueri Gaudentes (jeho někteří členové na snímku při inscenaci). Sbormistři Libor Sládek a Zdena Součková věkově rozdílný kolektiv hlasově stmelili do zvukové kompaktnosti. Výrazný podíl na celkovém úspěchu měla režisérka Magdalena Švecová, jejíž talent a nápaditá invence se na SL dokonale projevily opakovaně.
***
Kulturní pondělky v Haló novinách
12. srpna Výtvarné umění
19. srpna Literatura
26. srpna Kina a divadla
Foto autor| FOTO – archiv SL/František RENZA