Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics a FB pixel cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


Urbanová slaví 20 let s operou

14.6.2007 Lidové noviny str. 17 Kultura čtk14.6.2007 Lidové noviny str. 17 Kultura čtk

Nejbližší příležitostí slyšet živě sopranistku Evu Urbanovou, která slaví v tomto roce dvacáté výročí umělecké dráhy, je zítřejší galakoncert na festivalu Smetanova Litomyšl.

PRAHA S orchestrem, sborem a tenoristou Olegem Kulkem uvede Urbanová v Litomyšli scény a árie z oper Prodaná nevěsta, Dalibor, Rusalka, Sedlák kavalír, Nabucco a Turandot. Už o den později zazpívá na koncertě ve prospěch obnovy kláštera v Chotěšově na Plzeňsku, v červenci se objeví v Třeboni a v Českém Krumlově.
Koncem srpna však umělkyně odlétá na dva měsíce do Los Angeles, kde ztvární Kostelničku v nové inscenaci Janáčkovy opery Její pastorkyňa, stejně jako pak i přesně o rok později.
"V budoucnu bych se ještě ráda dotkla i německé operní tvorby," řekla Urbanová. Za dvě "své" role, které opravdu miluje a v nichž je také podle mínění mnohých nedostižná, považuje především Smetanovu Libuši a Janáčkovu Kostelničku. S dosavadním uměleckým směřováním a dosaženými výsledky je pěvkyně spokojená. "Dala bych si jeden bod v daleké budoucnosti, totiž že se pokusím ještě zdolat další dvacítku. Když se mi to podaří, budu spokojena, ale pak si určitě vytyčím zase něco jiného," poznamenala.

Bývalá rockerka touží po Wagnerovi

S operními rolemi v německém repertoáru musí podle svých slov kvůli hlasu, i když její soprán je dramatický, nakládat opatrně: "Abych tu druhou dvacítku ještě vydržela, musím si velice rozmyslet, kterou roli si vyberu a jaká bude další cesta," uvedla sopranistka. Chtěla by se mimo jiné vrátit k Wagnerově opeře Tannhäuser, v níž už v koncertním nastudování na festivalu v Litomyšli před několika lety ztvárnila Alžbětu. Nyní by ráda našla příležitost, jak si zazpívat v jednom představení Tannhäusera obě ženské postavy, Alžbětu i Venuši.
Urbanová se jako budoucí operní diva zpěvu učila v 80. letech jen soukromě. Někdejší amatérská rocková zpěvačka zahájila sólovou kariéru v roce 1987 v Divadle Josefa Kajetána Tyla v Plzni. Nedlouho poté si ji Zdeněk Košler vybral do Smetanova Dalibora, kterého dirigoval v Národním divadle v Praze. Definitivně na sebe upozornila roku 1991 při Pražském jaru ve Dvořákově oratoriu Svatá Ludmila. Posléze se prosadila v zahraničí, a to i v milánské La Scale a v Metropolitní opeře v New Yorku.
Letos v dubnu byla Urbanová na turné s Českou filharmonií ve Španělsku s Dvořákovými Svatebními košilemi, svou nejmilejší kantátou.
"Vracím se tam pravidelně a velice mě mrzí, že u nás nemáme takové krásné sály jako oni. I v Praze nám chybí velký moderní sál na klasickou hudbu, krásně akusticky postavený, s obrovským jevištěm i hledištěm, aby žádný světový interpret nemusel do nějaké haly, kde se musí jeho hlas nazvučovat," poznamenala. Eva Urbanová získala letos na jaře platinovou desku za úspěšný prodej 70 500 zvukových nosičů. Vydala v Česku již třináct titulů.
Sólistka počítá ke svým úspěchům vedle Libuše a Kostelničky zejména Miladu, Giocondu, Tosku a Turandot i postavy ve Verdiho a Mascagniho operách. Ohlas vzbudila podílem na nahrávce Janáčkovy téměř nehrané opery Šárka.

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz