Než budete pokračovat: stručně o cookies, které používají naše webové stránky

Cookies jsou malé soubory ukládané do Vašeho prohlížeče, které běžně používá většina webových stránek. Jsou užitečné pro Vás i pro nás.

Na našich stránkách využíváme cookies nezbytné k zajištění funkčnosti webu, analytické cookies ke sběru a vyhodnocení dat ve službě Google Analytics a FB pixel cookies služby YouTube, protože si na našem webu můžete přehrát videa nahrána primárně na YouTube.

Abychom mohli zajistit efektivní a příjemné fungování našeho webu, prosíme Vás o jejich povolení. Jak spravujeme Vaše osobní údaje a jaké cookies používáme, si můžete přečíst zde.


Zahájení s českou filharmonii a Sandová, Chopin a ti druzí

3.8.2015    Hudební rozhledy    str. 10   Festivaly, koncerty Zdeněk Vokurka   

smetanová Litomyšl

Litomyšl, Zámecké nádvoří; Nové Hrady, zámek

 

 

V letošním sedmapadesátém ročníku festivalu Smetanova Litomyšl se opět potkáváme s milovníky krásné hudby a slova v rodišti génia české hudby Bedřicha Smetany, města Boženy Němcové, Magdaleny Dobromily Rettigové a Aloise Jiráska s jeho Filosofskou historií. Potkáváme se na festivalu, který dokáže nabídnout, jak říká dramaturg Vojtěch Střítecký, „snad ještě více než v minulosti.“ Širokou programovou paletu Smetanovy Litomyšle zahájila Česká filharmonie ve čtvrtek 11. 6. se svým šéfdirigentem Jiřím Bělohlávkem. A nabídla zajímavý program. Slyšeli jsme výrazný klavírní výkon Jana Bartoše, neobyčejně kultivovaným stylem hrál technicky nevděčný Klavírní koncert g moll, op. 33 Antonína Dvořáka. Dílo působivé, melodicky svěží s klasickým založením, nicméně se míjí s rozvojem chopinovsko-lisztovské moderní virtuozity. Nechápejte mě špatně, ale je známo, že Dvořák nebyl klavírním znalcem, jemu technika klavíru jakožto – zdůrazňuji – sólového nástroje (!) byla celkem neznámá, nemohl tedy napsat vděčný sólistický a koncertní part. Mnohem určitější představy měl Dvořák o sólistickém partu při tvorbě houslového koncertu a moll, nemluvě o geniálním violoncellovém koncertu h moll.

Nevím, nevím, jestli dramaturgie zahajovacího koncertu se blýskla zařazením Macbetha a čarodějnice, tužkové klavírní skici Bedřicha Smetany, později pro orchestraci upravená Jarmilem Burghauserem. Název skladby z jara roku 1859 připomínají intermezza, napovídající cestu Macbetha k novým věštbám, fantastickému reji, v němž je posměch i výhrůžka. Tuto epopej zápasu, musím napsat, brilantně Jan Bartoš zvládl.

Česká filharmonie s Jiřím Bělohlávkem doslova zářila po přestávce zahajovacího koncertu. Zaznělo velké dílo Bohuslava Martinů, a jeho Čtvrtá symfonie, H 305. Dílo vzniklé v první polovině roku 1945 je radostnou a svěží kompozicí. Uzlový bod ve skladatelově symfonické tvorbě. Jiří Bělohlávek dokázal ve své koncepci každou větu vyvrcholit k nejsilnější struně, k zanícenému vyjádření skladatelova požadavku. Poslouchal jsem to s opojením, spojeným se zážitkem, kdy jsem se 2. května roku 1958 nakrátko osobně setkal v Basileji s nemocným Bohuslavem Martinů a odnesl jsem si věnovanou fotografii.

Nahlédněme do další nabídky. Diváckým trhákem bylo vystoupení (18. 6.) první dámy pražské činoherní scény a propagátorky krásné poezie, především odkazu George Sandové, Hany Maciuchové v literárně-hudebním pořadu Sandová, Chopin a ti druzi. Festivalový večer, sestavený z mnohých dopisů českým osobnostem, příkladně Boženě Němcové, Sofii Podlipné a Elišce Krásnohorské, a samozřejmě především Fryderyku Chopinovi a Ferenci Lisztovi. Dokument a několik portrétů výjimečných osobností, jejich lásek, vášní i běsů. Nelze opomenout klavírní hvězdu večera Ivo Kahánka, v jehož vynikajícím podání zářila díla Chopina, Liszta, Janáčka a Smetany. Festivalový večer odměnilo publikum obrovským aplausem vstoje.

 

Foto popis| Jan Bartoš se představil při zahájení festivalu.

 

 

 
   

 

 

Generální partner

Dostávejte informace
s předstihem:

© Smetanova Litomyšl 2022
Designed by: wwworks.cz